وبلاگ

تاریخچه ساک دستی کاغذی

6 24

امروزه انواع ساک دستی به‌عنوان یک شیوه تبلیغی جدید در عرصه هدایای تبلیغاتی فعالیت می‌کند. صاحبان بسیاری از کسب‌وکارها به‌دنبال سفارش انواع نمونه‌ها از جمله ساک دستی کاغذی هستند. ساک‌ها در میان مشتریان بسیار پرطرفدار و محبوب هستند. اما کمتر کسی به گذشته و تاریخچه ساک دستی کاغذی به‌عنوان یک هدیه تبلیغاتی توجه می‌کند. اگرچه امروزه تمامی شرکت‌ها و تجارت‌ها از ساک دستی کاغذی جهت جابجایی محصولات خود استفاده می‌کنند؛ اما در دهه ۱۸۰۰ تنها یک تولیدکننده و در ابعاد محدودی مشغول تولید این محصولات بوده‌است!

اما ساک‌های کاغذی چگونه توسعه یافتند؟! چه عواملی در محبوبیت هدیه تبلیغاتی موثر بودند؟! تفاوت‌های ساک دستی کاغذی امروزه و نسل‌های گذشته آن چیست؟! با ما در ادامه مقاله همراه باشید و پاسخ سوالات را دریابید. در طول مقاله پیش‌رو موضوعات زیر را بررسی می‌کنیم:

  • روند شکل‌گیری و توسعه ساک دستی کاغذی
  • عوامل موثر در گسترش دوباره ساک دستی
  • ساک‌های دستی از چه چیزی ساخته می‌شوند؟
  • مقایسه ساک‌های امروزی و نمونه‌های قدیمی
1 2

صفر تا صد تولید ساک دستی کاغذی

تاریخ شکل‌گیری کیسه‌های کاغذی به دهه ۱۸۰۰ میلادی باز می‌گردد؛ اما استفاده فراگیر از ساک‌ها و جایگزینی آن با نمونه‌های رایج قدیمی با اختراع فرانسیس وول ایجاد شد. در گذشته مردم به‌وسیله کیسه‌هایی که از جنس آویز، بوم یا جوت بودند؛ جهت جابجایی کالا یا وسایل خود استفاده می‌کردند. با ورود کیسه‌های کاغذی سبک، ارزان‌قیمت و کاربردی تقریباً ساک‌های قدیمی به صفحات تاریخ پیوستند!!

اگرچه ساک دستی کاغذی تولیدشده توسط وول به‌اندازه کافی جادار و مناسب نبود؛ اما یک گام مهم در پیشرفت کیف‌های دستی بود! مخترع بعدی مارگارت نایت بود که با توجه به تجربه‌ای که در خصوص تولید کیف‌های دستی داشت؛ پی‌برد که اگر مقطع ساک دستی کاغذی به‌صورت مربع باشد، بسیار کارآمدتر خواهد بود. بنابراین با اختراع خود گام مهم بعدی در تاریخچه ساک دستی را برداشت.

نفر بعدی مهندسی به نام استیلول بود که تغییراتی را در خصوص تاشدن آسان کیسه‌ها ایجاد کرد. اگر به گوشه‌های پایینی ساک دستی کاغذی نگاهی بیندازید؛ طراحی‌هایی را می‌بینید که منجر به تاشدن مناسب و کارایی بالای کیسه می‌شوند! طراحی‌های امروزی نمونه پیشرفته و کامل‌شده همان طرح اولیه استیلول هستند که خدمت بزرگی در این حوزه انجام داد.

چه عاملی به سکوی پرش در تاریخچه ساک دستی تبدیل شد؟

تاریخچه شکل‌گیری ساک دستی کاغذی بیشتر از نمونه‌های پلاستیکی است. اما کیسه‌های پلاستیکی بلافاصله بعد از ورود به بازار، به‌سرعت فراگیر شدند! کاربردی بودن و ارزانی در به‌کارگیری آن‌ها سهم بسزایی داشت. اما دیری نگذشت که صدای مدافعان و متخصصان حوزه محیط زیست بالا گرفت و نسبت به تولید و عرضه کیسه‌های پلاستیکی اعتراض کردند. پلاستیک از جمله عناصری است که فرایند تخریب و تجزیه آن به‌شدت طولانی است و از این نظر محیط‌زیست را به‌خطر می‌اندازد!

اعتراضات به این مساله درنهایت باعث ممنوعیت‌های گسترده و همه‌جانبه‌ای در جهان شد! همین موضوع به یک سکوی پرش دوباره برای ساک دستی کاغذی تبدیل شد. علاوه بر ممنوعیت‌ها، بسیاری از علاقه‌مندان به محیط زیست نیز تحریم‌هایی را اعمال کردند و فروش کیسه‌های کاغذی دوباره افزایش یافت.

1 3

ماهیت اصلی ساک دستی

ساک دستی که امروزه یکی از انواع هدیه تبلیغاتی محسوب می‌شود؛ از الیاف چوبی به نام Kraft تولید می‌شوند. در ابتدا الیاف چوبی طی فرایندهای مدرن و پیچیده‌ای تحت گرمای فوق‌العاده شدیدی قرار می‌گیرند، گرما الیاف را به‌صورت پالپ جامد و انواع فرآورده‌های آن تجزیه می‌کند، سپس توسط سیستم‌های غربال‌گری قدرتمند، پالپ غربال می‌شود.

پالپ غربال‌شده بارها شسته می‌شود و در نهایت به شکل کاغذهایی در می‌آید که ما امروزه تحت عنوان ساک دستی کاغذی می‌شناسیم. پالپی که به‌صورت خمیر در می‌آید مقاومت بسیار بالایی دارد و درنتیجه ساک‌هایی که از خمیر پالپ ساخته می‌شوند نیز دارای استحکام مناسبی هستند! ماهیت هدیه تبلیغاتی کاملاً کاربردی و مفید است و در جابجایی انواع لوازم سنگین نیز به‌کار می‌رود.

تفاوت‌های کیسه‌های کاغذی امروزی و نسل‌های گذشته!

ابتدایی‌ترین ساک‌های دستی کاغذی در گذر زمان به انواع ساک‌های دستی تبدیل شده‌اند. امروزه در هرجایی رد پایی از کیسه‌های مقاوم و کاربردی را خواهید یافت. تاثیرگذاری ساک دستی کاغذی به‌عنوان یک هدیه تبلیغاتی نیز قابل چشم‌پوشی نیست! ساک‌ها توانسته‌اند محبوبیت مناسبی را میان مصرف‌کنندگان داشته باشند و در تقویت برندها مفید واقع شوند. اما تفاوت‌های کیسه‌های کاغذی مدرن امروزی با نمونه‌های تاریخی در چیست؟!

تنوع در طرح و رنگ

از آن‌جایی که کیسه‌های کاغذی علاوه بر کارایی‌های معمول که به صنایع تبلیغاتی نیز وارد شده‌اند؛ تنوع مناسبی را نیز به خود اختصاص می‌دهند! تنوع موجود به طرح و رنگ، الگوهای مختلف، اندازه، سایز و حتی مقاومت آن‌ها مربوط می‌شود. تقریباً برای هر نوع کارایی و کاربردی، ساک دستی کاغذی مناسبی یافت می‌شود.

اگرچه امکان سفارش و انجام طراحی‌های اختصاصی روی کیسه وجود دارد. اقدام مذکور عمدتاً توسط صاحبان کسب‌وکارها و جهت استفاده به‌عنوان هدیه تبلیغاتی به‌کار گرفته می‌شود. در صورت تمایل به سفارش طراحی یا چاپ اختصاصی همین حالا به باران پک مراجعه کنید!

1 4

استحکام و کارایی

شاید اگر به نمونه‌های قدیمی ساک‌های کاغذی توجه کنید؛ کارایی‌های زیادی را نبینید! این در حالی است که امروزه ساک دستی کاغذی در همه تجارت‌ها و امور به‌کار می‌آیند. از طرفی کیسه‌های کاغذی به‌مرور زمان استحکام و مقاومت زیادی پیدا کرده‌اند که از این نظر کاملاً منحصر‌به‌فرد و فوق‌العاده هستند! تقریباً هر نوع کالا و محصولاتی را به‌آسانی و با اطمینان از طریق کیسه‌های کاغذی حمل می‌کنند.

همچنین مسائل زیست محیطی در خصوص تولید انواع کیسه‌ها همواره مورد توجه بوده‌است. اگرچه ساک‌های کاغذی کاملاً سازگار با طبیعت ساخته می‌شوند؛ اما طراحان همواره در تلاش هستند که نمونه‌های سازگارتری را روانه بازار کنند. از طرفی استفاده از مواد بازیافتی در تولید کیسه‌ها در اولویت سازندگان قرار دارد که به‌منظور استفاده هرچه کمتر از الیاف چوبی شود!

سخن آخر…

ساک‌های دستی کاغذی که بخشی از تبلیغات و هدیه تبلیغاتی بسیاری از کسب‌وکارها محسوب می‌شوند؛ از اوایل دهه ۱۸۰۰ وارد بازارها شده‌اند. در طول زمان و با ثبت اختراعات موثر، ساک‌ها دچار پیشرفت‌هایی شده‌اند و به شکل‌های جذاب امروزی رسیده‌اند. همین حالا جهت خرید و ثبت سفارش ساک دستی کاغذی به باران پک مراجعه کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *